Utrechtzorg Pick & Mix
We werden benaderd voor de ontwikkeling van een online tool om positieve voorbeelden van opleiden in de zorg breder te delen. Na gedegen vooronderzoek is besloten niet verder te gaan, wat volgens ons een passende uitkomst van de onderzoeksfase was.
Drover bij UtrechtZorg
Bij UtrechtZorg werd er al tijden rondgelopen met het idee voor een online tool die opleiders in de zorg hielp om inspiratie op te doen en te denken in mogelijkheden. De ervaring was dat er veel gepraat wordt, maar dat er eigenlijk weinig innovatieve opleidingen werkelijk het licht zien. Er was behoefte om de boel op te schudden en de kansen van opleiden extra onder de aandacht te brengen.
Eind 2018 was er door UtrechtZorg een sessie georganiseerd, waarin deelnemers in losse groepen delen van een conceptopleiding vormgaven. Vervolgens werden deze willekeurig 'aan elkaar geknoopt'. De resultaten hiervan waren vaak verfrissend. Mede door deze ervaring ontstond het idee van een online Pick & Mix-tool, waarop je enerzijds voorbeelden van opleiden kon vinden en waarop je anderzijds door het picken & mixen :-) van een aantal parameters (doelgroep, niveau, vorm van opleiden etc.) op weg werd geholpen met een concept voor een opleiding.
Terug naar de tekentafel
Met dit idee werden wij halverwege 2019 benaderd. Bart heeft met Bureau Drop in 2017 een mooie ervaring opgedaan met UtrechtZorg door de ontwikkeling van www.sofiesleerreis.nl.
Stap één was voor ons het écht begrijpen van het idee. Hiervoor hebben we een paar scenario's geschreven van hoe de Pick & Mix-tool in de praktijk zou kunnen werken. Hoe zou een opleider hiermee aan de gang kunnen? Deze scenario's hielpen om te praten over de concrete invulling van het plan. Dit zijn we gaan doen met Selke van Selli.nl, die ook betrokken was bij Sofies leerreis.
Het werd duidelijk dat er best nog wel een aantal onzekerheden waren, o.a. over het doel en de doelgroep. De conclusie was dat we eerst terug naar de tekentafel moesten. Dit voelde natuurlijk in het begin niet helemaal goed; we werden met een concreet plan benaderd en in plaats van hiermee te gaan rennen gingen we op de rem staan. Superblij dat we achteraf hoorden dat de betrokkenen bij UtrechtZorg dit wel gewaardeerd hebben.
Zoeken naar de noodzaak
Na deze eerste ronde hebben we de tijd genomen om contact met de doelgroep op te nemen en te onderzoeken waar hun behoefte zat. Dit deden we telefonisch en met ons online platform ideedropper. Met deze input is er vervolgens een tweede sessie georganiseerd met UtrechtZorg en betrokkenen uit het werkveld.
Het was een geanimeerde en positieve sessie die nieuwe inzichten bood en ruimte bood om de verhoudingen tussen de spelers in het veld te onderzoeken. Wat mocht wie van wie verwachten en welke kansen bood dit om het opleiden in de zorg te stimuleren?
Op basis hiervan hebben wij onze ideeën opgeschreven. Wij hebben onder andere aangegeven onder welke omstandigheden wij dachten dat de tool zou kunnen werken en meerdere alternatieven om ook beweging binnen het domein te krijgen. Het werd steeds duidelijker dat de tool op zichzelf geen antwoord was op de uitdagingen van de praktijk.
Met deze informatie heeft UtrechtZorg vervolgens een keuze kunnen maken. En de Pick & Mix-tool is er niet gekomen.
- Bart Wagenaar, eigenaar Drover
"We hadden iets heel cools kunnen maken, daar waren we het allemaal over eens. Maar we waren niet overtuigd dat het een groot verschil in de praktijk zou gaan maken. Dan voelt het voor mij niet als een gemiste kans. Helemaal niet, het voelt juist alsof we door kritisch te blijven van meerwaarde waren."